ギャラリー

GALLERY
時の記憶’90–Ⅳ  
Memory of the time '90–Ⅳ
Title

時の記憶’90–Ⅳ
Memory of the time '90–Ⅳ

H46 ×W120×D9.5cm
時の集積         
 Accumulation of time
Title

時の集積  
Accumulation of time

H52×W58×D32cm
海の神殿’95-I     
 Shrine of the sea ’95- I
Title

海の神殿’95-I
Shrine of the sea ’95- I

H80 ×W54×D46cm
水の集積    
Accumulation of the water
Title

水の集積   
Accumulation of the water

H23×W34.5×D10cm
星の軌跡            
Trace of the star
Title

星の軌跡
Trace of the star

H65×W56×D20cm
大地の鼓動         
Beating of the earth
Title

大地の鼓動
Beating of the earth

H54×W28×D8cm
青い景                
Blue scenery
Title

青い景
Blue scenery

H32×W54×D15cm
月の道                
Way of the moon
Title

月の道
Way of the moon

H50×W56×D15cm
未来への扉      
Passage of the Future
Title

未来への扉 
Passage of the Future

H82×W48×D32cm
月の道 Ⅳ          
 Way of the moon Ⅳ
Title

月の道 Ⅳ
Way of the moon Ⅳ

H65×W78×D20cm
View more works
  • 時の記憶’90–Ⅳ  
Memory of the time '90–Ⅳ

  • 時の集積         
 Accumulation of time

  • 海の神殿’95-I     
 Shrine of the sea ’95- I

  • 水の集積    
Accumulation of the water

  • 星の軌跡            
Trace of the star

  • 大地の鼓動         
Beating of the earth

  • 青い景                
Blue scenery

  • 月の道                
Way of the moon

  • 未来への扉      
Passage of the Future

  • 月の道 Ⅳ          
 Way of the moon Ⅳ

ARTIST PROFILE
渋谷 良治
制作アドバイザー
渋谷 良治
Ryoji Shibuya

ガラスは、内的空間と外形的形態を同時に所有する素材として大変興味深い。

技法的には一貫してキャスティング(鋳造)を用いているが、それは彫刻のプロセスに類似しており、自分にとって自由な造形表現を可能にするからである。

キャスティングはそのプロセスにおいて、あらゆる時間や意識を鋳って行く行為のように思う。

Glass is an extremely interesting material, as it simultaneously possesses both interior space and exterior form. 

The technique I use is casting, which I consider analogous to sculpting, because it is a free-form process of artistic expression.

Casting is a process through which glass as a material is shaped by time and consciousness.

ガラスは、内的空間と外形的形態を同時に所有する素材として大変興味深い。

技法的には一貫してキャスティング(鋳造)を用いているが、それは彫刻のプロセスに類似しており、自分にとって自由な造形表現を可能にするからである。

キャスティングはそのプロセスにおいて、あらゆる時間や意識を鋳って行く行為のように思う。

Glass is an extremely interesting material, as it simultaneously possesses both interior space and exterior form. 

The technique I use is casting, which I consider analogous to sculpting, because it is a free-form process of artistic expression.

Casting is a process through which glass as a material is shaped by time and consciousness.

  • 経歴career
  • 展覧会exhibition
1981
多摩美術大学彫刻科卒業
1984
東京ガラス工芸研究所,研究科卒業
1986
Gerrit Rietveld Academy,ヘリット・リートフェルト・アカデミー ガラス科卒業(オランダ)
1990
富山ガラス造形研究所 設置準備事務局
1991-98
富山ガラス造形研究所 助教授
1998-03
富山ガラス造形研究所 教授
2003-17
富山ガラス造形研究所 主任教授
2017~
富山ガラス造形研究所 制作アドバイザー
2015-22
富山市ガラス美術館長
2015-22
Toyama Glass Art Museum Director
2017~
Toyama Glass Art Institute, Creative Director
2003-17
Toyama Glass Art Institute, Head Professor
1998-03
Toyama Glass Art Institute, Professor
1991-98
Toyama Glass Art Institute, Associate Professor
1990
Toyama Glass Art Institute, Preparation Office
1986
Gerrit Rietveld Academy, Glass Department, Amsterdam
1984
Tokyo Glass Art Institute, Graduate Course
1981
Tama Art University, Sculpture Department
1993
New Glass in Japan 展(デュセルドルフ美術館/ドイツ)
1994
第4回・第5 回世界現代ガラス展( 北海道立近代美術館,及び国内6ヶ所巡回)
1996
International New Glass 展(コッレール美術館/イタリア)
1999
「日本のガラス2000 年」展(サントリー美術館,東京都)
2002
アジア巡回現代日本工芸展(ナショナルギャラリー,ペトロナスギャラリー/インドネシア,マレーシア)
2006
Collect Exhibition(ビクトリア・アンド・アルバート美術館/イギリス)
2008
日本のガラス展 ’90 ’93’02 ‘05も出品(東急本店, 東京都)
2013
国際ガラス展'84,'88,'90,'92,'01 にも出品 (石川県しいのき迎賓館,石川県)
2014
iGlass 2014 (The Levant Art Gallery/中国)
2021
富山ガラス造形研究所創立30周年 未来へのかたち, (富山市ガラス美術館, 富山県)
2021
Thirty Years of Toyama Institute of Glass Art Forms for the Future, Toyama Glass Art Museum, Toyama
2014
iGlass 2014, The Levant Art Gallery. China
2013
The International Exhibition of Kanazawa, exhibit it in ‘84 ''88 ‘'90 ‘92, ‘01. Ishikawa
2008
Glass ‘08 in Japan, exhibit it in'90・'93・'02・'05, The Tokyu department store head office, tokyo
2006
Collect Exhibition , Victoria and Albert Museum, England
2002
Contemporary Japanese Crafts, Indonesia, Malaysia
1999
Japanese Glass 2000 years,- Suntory Museum, Tokyo
1996
International New Glass, Museo Correr, Italia
1994
4th and 5th World Contemporary Glass Exhibition (Hokkaido Museum of Modern Art, 6 places in Japan)
1993
New Glass in Japan, Kunst Museum Dusseldorf, Germany
PAGE TOP